onsdag den 22. april 2015

Jeg har for nyligt opdaget det her sted, kaldet Kirppu. Det er så genialt, jeg elsker det. Hvis jeg skal forklare dig, hvad det er, skal du først tænke på et loppemarked. Åh gud, hvem elsker ikke loppemarkeder? Loppemarkeder var en stor del af min barndom. Og når man har en mor som min, der også elsker det og tager på det ene efter det andet, mens hun køber og sælger frem og tilbage, kan man ikke undgå at få et specielt bånd til det. Kirppu er et loppemarked, blandet med med en genbrugsbutik, blandet med en almindelig butik.
Man kommer ind i et stort rum med højt til loftet (jeg kan kun snakke om den i Hillerød), og bliver ramt af et venligt pust af god stemning. Der står rækker af borde, omtrent 10 vil jeg skyde på, og det er små stande, som folk kan leje for en uge ad gangen. Der er 200 stande i alt, og alle dækket af alt fra interiør, til babytøj, til playstationcontrollers, til film, til Louis Vuitton-tasker, til sko, til tasker, og det meste af god kvalitet, fordi Kirppu ikke er sådan et sted, hvor man kommer med sin gamle, nussede plysbamse, men et sted, hvor man folk gør noget ud af at sælge deres ting. Det er en af forskellene fra loppemarked og genbrugsbutik, hvor der sagtens kan være plads til den plysbamse. En anden forskel er også, at stedet fungerer som en butik. Hvis man har lejet en stand, kommer man med sine ting og går igen i modsætning til et loppemarked, hvor man skal blive ved sin bod. Og når man går rundt og køber, skal man ikke købe det i hver enkelt bod, man putter det simpelthen bare ned i en indkøbskurv og går videre rundt. Hvis man ikke vil have det, er det mulighed for at ligge det et bestemt sted, så man ikke skal gå tilbage og finde præcis, hvor man tog det. Der er også mulighed for at prøve fx. tøj i prøverum. Når man så har besluttet sig for, hvad man vil have og, hvad man ikke vil, går man op til kassen og kan selv bestemme, om man vil betale med kort, Mobilepay eller kontanter. Det er så nemt, og jeg har selv fået købt mange ting derinde allerede. Blandtandet den hat jeg har på på billedet ovenover, et par sorte, højhælede sko, glasskåle til ingen penge, sommertrøjer og meget andet.
Der ligger en Kirppu i Hillerød og i Ringsted. Hvis du vil vide mere om butikken kan du tjekke deres hjemmeside HER

Zandasia



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...